Redaktør/forfatter: Anne Selvik Ask, Inger Karin Røe Ødegård
ISBN: 9788283140149
Utgivelsesår: 2014
Målform/språk: Bokmål
Innbinding: Innbundet
Antall sider: 216
Legg til i handlekurv
«Skolen er gått ut på dato», skrev Helene i et leserinnlegg i Aftenposten i juni 2013. Hun hadde nettopp fullført 13 års skolegang. Hun var selv en mester i å gi læreren det svaret han ville ha, og fikk toppkarakterer i mange fag. Likevel mener hun at skolen trenger et systemskifte. Helene hevder at dagens skolesystem prioriterer de som liker å sitte stille, folk som kan fasiten eller liker å reflektere innenfor gitte rammer. Vi skaper ikke nye arbeidsplasser av å reprodusere kunnskap, sier Helene og hevder at skolepolitikken er altfor opptatt av teorifagene uten nødvendig sammenheng med praksis.
Entreprenørskap som læringsstrategi innebærer en aktiv medvirkning fra alle elever, og kan være et av svarene på Helenes kritiske synspunkter. Dette er ikke ukjente tanker for verken skolebyråkrater, rektorer eller lærere. I handlingsplanen Entreprenørskap i utdanningen" fra grunnskole til høyere utdanning fra 2009 står det at innovasjons- og nyskapingskompetanse skal være integrert i alle fagområder på alle nivåer i norsk skole innen 2012. Det målet er langt fra nådd. Kanskje kan denne boken inspirere studenter, lærere og rektorer til å endre sin undervisning i mer praktisk retning? Vi tror skolen har mye å tjene på en slik omdreining.
I boka møtes forskning og praksis. Vi stiller didaktiske spørsmål som:
• Hva menes med entreprenørskap i skole og utdanning?
• Hvilke begrunnelser finnes for å innføre entreprenørskap
som metode på alle nivåer i vårt undervisningssystem?
• Hvordan kan undervisning i entreprenørskap planlegges og
gjennomføres i praksis?
Alle forfatterne har praktisk erfaring med pedagogisk entreprenørskap fra grunnskole, videregående skole og høyere utdanning. Redaktørene har over lang tid arbeidet med pedagogisk entreprenørskap i undervisning, ledelse og forskning.